Az emberi jogok, te és én meg a norvég
7/7
Te, én, mi és az emberi jogok tanodai keretek között. Ezt a címet ha, nem írtam le ötszázszor az elmúlt egy évben, akkor egyszer sem. Már ösztönből írom, és nem is figyelek a szavak jelentésére.
Te: 1. Eredetileg egy olyan magyar közoktatásban és civil tanodákban nevelkedő diák, akinek ugyanazok az emberi jogaid, mint akármelyikünknek, de vagy nem tudsz róluk, vagy nem tudod, hogyan érvényesítsd őket, vagy nem tudod, mikor is sérted meg a másikét. 2. Te nélkül nincs semmi, és valójában mindenki Te vagy. Hozzád szeretnénk eljutni, mert veled együtt alkotjuk a társadalmat, ahol sokan bántjuk egymást, vagy csak nem vesszük észre, hogy tehetnénk egymásért. 3. Te vagy az, akinek ugyanúgy jár az egyenlőség, a méltóság, a biztonság, a szabadság, a tisztelet, mint bárki másnak. 4. NCTA- 2014-10876-G: 280 tanodás
Én: 1. Eredetileg az a képző, aki az Amnesty International Magyarország önkénteseként, emberi jogi képzési koordinátoraként érzékenyíti a diákokat az emberi jogi szemléletre, nyitottságra, az előítéleteken túllépő gondolkodásra. 2. Az a személy, aki már valamennyire tisztában vagyok az emberi jogokkal, a szemlélet lényegével, és tudom, hogy ez egy társasjáték, amit egyedül nem lehet játszani. 3. Én nélkül sincs semmi, mert, ha nem ismerem magam, nem veszem észre, ha az előítélet motivál, ha ugyanúgy utálkozom, mint más; ha nem értékelem magam egyenlőnek másokkal, akkor se te, se mi nem tudunk működni. 4. NCTA- 2014-10876-G : 75 képző
Mi: 1. Eredetileg azok a diákok és képzők, munkatársak és szülők együtt, akik a foglalkozáson részt veszünk/vettünk, és egymáshoz igazodva megteremtünk/megteremtettünk egy olyan hangulatot s tartalmat, ami illik az emberi jogi nézőponthoz. 2. Mi valamennyien, akiknek fel kell ismernie, hogy ez tényleg egy társasjáték, ahol mindenki hatással van mindenkire, és, ha nem működtetjük jól a játékot, akkor a gyerekekből nem lesznek kiegyensúlyozott, jogtudatos felnőttek, és az ő gyerekeikből sem, meg az ő gyerekeikből sem. 3. NCTA- 2014-10876-G: 880 fő
Emberi jogok: 1. Eredetileg azok a jogok, amiket 1948. december 10-én összegeztek az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatában, s melyek pusztán azért járnak minden embernek, mert embernek születtek. 2. Egyenlőség, méltóság, tisztelet, szabadság, biztonság, és sok olyan banális fogalom, amiről felszínesen beszélgetünk, de sokszor nem is értjük, mennyi mindent is tudnak jelenteni. 3. Azok az értékek, amikért az Amnesty International 1961 óta küzd a világ számos országában, mert hiszi, hogy összefogással, kiállással, politikai és vallási pártatlansággal el lehet érni, hogy a nyilatkozat ne csak egy papír, hanem valóság legyen. 4. NCTA- 2014-10876-G: méltósághoz való jog
Tanodai keretek között: 1. Eredetileg nem iskolai/közoktatási környezetben, hanem a tanodák civil épületei, hagyományai között. 2. Olyan közegben, ahol különböző korú gyerekek együtt töltik a délutánt, és nem érzik a feszültséget, a kirekesztettséget, ahol átélik, hogy ők fontosak, számítanak, és közösséget alkothatnak. 3. NCTA- 2014-10876-G: 14 tanoda

Te, én, mi és az emberi jogok tanodai keretek között: 1. Eredetileg egy 14 hónapos, közepes NCTA projekt, melyet az Amnesty International Magyarország megpályázott és megnyert, hogy 14 tanoda tanodásait és hozzátartozóit érzékenyítse az előítéletmentes emberi jogi szemléletre, ösztönözze a magukért és másokért való kiállásra 5 képzéssel, 4 családi nappal, 2 táborral; az önkéntességre nyitott jelentkezőket pedig képzővé képezze 3 Képzők Képzése tréninggel. 2. Egy hatalmas felelősség, amikor ezerfelé kell figyelni, ezerfelé kell szervezni, beszámolni, mert tudod, hogy minden lépés számít, s minden alkalmat meg kell ragadni ahhoz, hogy a gyerekek és felnőttek megértsék, hogy mit is jelent igazán a méltóság, hogy igenis mindannyiunkon múlik, hogy cigány és nem cigány, LMBTI és nem LMBTI, fogyatékkal élő és nem fogyatékkal élő, menekült és nem menekült, vallási kisebbséghez tartozó és nem vallási kisebbséghez tartozó egyenjogú emberként élhessen. 3. 14 hónap, amiben életre szóló élményeket és tapasztalatokat szerezhettem, együtt dolgozhattam csodálatos emberekkel, gyerekekkel, kiképezhettem 64 új emberi jogi képzőt, akik tovább tudják vinni a tartalmainkat és szemléletünket az ország különböző pontjain, kifejleszthettem a leggyorsabb és legtömörebb választ a "Te most fiú vagy vagy lány?" kérdésre, és igazolást kaphattam arra a kényszerképzetemre, hogy nincsenek rossz emberek, csak olyanok, akik még nem beszélgettek eleget Másokkal. 4. Egy projekt, aminek a végén azt mondhatom, hogy szükség és hely is van arra, hogy a tanodák világában legyen emberi jogi oktatás, érzékenyítés, mert segíti a tanodák küldetését, s mindenkinek szüksége van arra, hogy az előítéleteit le tudja küzdeni, meg tudja érteni mások nézőpontjait, függetlenül attól, hogy éppen sérülékeny kisebbséghez tartozik-e vagy sem, mert valójában mindannyiunknak megvannak azok a gyenge pontjaink, amiken keresztül meg tudnánk érteni egymást, ha akarnánk; s el tudnánk jutni ahhoz, hogy megbecsüljük a saját méltóságunkat, tisztelni tudjuk a másikat, és tenni akarjunk azért, hogy valóban egyenlő jogokkal éljünk. 5. NCTA- 2014-10876-G: 2015. március 1. - 2016. április 30.
Vége.

Pénzes Júda
emberi jogi képzési koordinátor
Amnesty International Magyarország